23فوریه 2022- مطالعه ای که اخیرا در مجله Cell Reports منتشر شده است، تأثیر عفونت شدید سندرم تنفسی حاد ویروس کرونا 2 (SARS-CoV-2) را بر روی پانکراس انسان بررسی کرد. چندین مطالعه­ ی قبلی نشان داده اند که یک رابطه ی دو طرفه بین دیابت و بیماری کووید-19 وجود دارد. با این حال، گزارش‌های دیگر نشان می‌دهند که دیابت و هایپرگلایسمی می‌توانند شانس ابتلا به COVID-19 را افزایش دهند. بهمین دلیل ارزیابی عمیق شواهد موجود برای درک تأثیر ویروس بر پانکراس انسان و شروع دیابت در بیماران مبتلا ضرورت داشت.

مطالعه حاضر پیامدهای عفونت COVID-19 را بر سلول های پانکراس و پتانسیل شروع دیابت، در یک بیمار آلوده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

نمونه هایی از جزایر پانکراس انسانی از اهداکنندگان غیر دیابتی جسد از طریقآزمایشگاه هایProdo در کانادا جمع آوری شد. نمونه ها قبل از انتقال به محیط کشت استاندارد حاوی - Dگلوکز، 1% پنی سیلین- استرپتومایسین و 10% سرم جنین گاوی (FBS) در محیط کشت جزایر پرودو (PIM(T)®) قرار گرفتند. سپس نمونه ها روی رده های سلولیVero  E6 تکثیر شدند.

تأثیر گلوکز بر جزایر با توجه به تنظیم بیان آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) و عفونت COVID-19 ارزیابی شد. تیترهای ویروسی برای سلول‌های Vero E6 آلوده بهSARS-CoV-2 ، با یک روش سنجش پلاک مورد ارزیابی قرار گرفت.

کشت‌هایOC43 کروناویروس انسانی(HCoV-OC43) روی یک رده سلولیHCT-8 و ذخایرHCoV-NL63  روی یک رده سلولیLLC-MK2 برای بدست آوردن تیتر دوز عفونی کشت بافت (TCID50)  برای رده سلولی مربوطه استفاده شد.

جزایر اولیه انسانی در شرایطin vitro در غیاب (عفونت ساختگی) یا با وجود SARS-CoV-2، HCoV-OC43، و HCoV-NL63 آلوده شدند، و پس از آن مایع رویی کشت بافت(TCS) جمع آوری شد.

محققان نوشتند: یافته‌های این مطالعه نشان داد که SARS-CoV-2 باعث عفونت مولد و در عین حال محدود در سلول‌های جزایر پانکراس و یک پاسخ التهابی ناچیز می‌شود. تأثیر خاموش این میزان باعث شد که محققان هر گونه توانایی دیابت زایی را که به عفونت SARS-CoV-2 اختصاص داده شده بود، نفی کنند. تغییرات مربوط به  COVID-19در تولید پروتئین ها(Translational alterations) به زیر مجموعه های سلولهای جزایرآلوده محدود بود و چندین آنتی ژن سلول آلفا را کاهش داد. با این حال، عفونتCOVID-19 ، می تواند منجر به ترومبوز میکروواسکولار شود که به نوبه ی خود می تواند باعث بروز دیابت در افراد در معرض خطر شود.

محققان تاکید کردند که ترکیب مطالعات اپیدمیولوژیک جدید، گسترش تحقیقات هیستوپاتولوژیک، و توسعه مدل‌های حیوانی جدید برای حل و فصل بحث‌های ناشی از مطالعات متناقض در مورد تأثیر عفونتCOVID-19  ضروری است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220223/Study-explores-the-impact-of-COVID-19-on-pancreatic-cells.aspx